Culinair festival Mistura in Peru

Culinair festival Mistura in Peru

04/09/2013

Waar koks en producenten elkaar ontmoeten

Mistura, het culinair festival dat nu al voor de 6de keer plaatsvindt in Lima, wordt beschouwd als het grootste evenement van z’n soort in de hele wereld. Aan de editie van dit jaar nemen trouwens 2 Belgen deel. Chocolatier Dominique Persoone en sterrenchef Kobe Desmaraults zijn 2 van de centrale gasten. Maar naast een culinair feest met veel spijs en drank, is Mistura ook uitgegroeid tot een ontmoetingsplaats voor (kleine) producenten, ondernemers, koks en consumenten.

‘El gran mercado’

Deze plek, centraal op de beurs, is het kloppend hart van het evenement. Met nu al meer dan 140 stands wordt hier getoond wat er schuil gaat achter een smaakvol en gezond bord: de boer en zijn product. Hier vertellen boerenfamilies en hun organisaties met fierheid over hun producten, hun regio en het werk dat ze samen verrichten. De ‘grote markt’ toont op een kleurrijke manier de beroemde biodiversiteit van Peru. Voor het publiek is het vaak een (her)ontdekken van smaakvolle fruitsoorten, groenten en gewassen uit hun regio, die ze als kind vaak aten, maar die ze nu in de supermarkt nog nauwelijks aantreffen.

Biologische landbouw

De stijgende populariteit van biologisch geteelde producten is ook hier overduidelijk. Tijdens de editie van vorig jaar was al 40% van de aangeboden producten op ‘El Gran Mercado’, afkomstig van biologische landbouw. Dit is o.a. het resultaat van de inspanningen geleverd door ANPE, de nationale organisatie voor ecologische producenten en partner-organisatie van Vredeseilanden, maar ook door de overheidsinstellingen die biologische landbouw promoten en ondersteunen. Het belang van aanwezigheid op deze beurs kan moeilijk onderschat worden. Om het met de woorden met een chef te zeggen: “Door de aanwezigheid van de producenten zelf, krijgen de producten een meerwaarde. Je hoort het verhaal van de producent én zijn of haar product.”

Naast de zichtbaarheid en promotie voor de producten is deelname aan deze beurs voor de producenten ook zeer leerzaam. Ze doen er ervaring op in commercialisatie, omgang met de klant, marktmechanismen, enz. .. In dat leerproces kunnen ze rekenen op de begeleiding van organisaties zoals ANPE.

Naar een duurzame consumptie

De uitdagingen voor de producenten, de boerenfamilies, op het vlak productie, commercialisatie en het marktgebeuren zijn niet te onderschatten. Vandaar ook het belang van boerenorganisaties zoals ANPE, die voor hun leden de deelname aan dit belangrijke evenement mogelijk maken.

Bovendien is het duidelijk dat enkel via een georganiseerde, gezamenlijke benadering de link tussen consumenten, koks en de producenten echt kan gerealiseerd worden. En daar knelt toch nog vaak het schoentje. Ondanks alle goodwill waarvan op de beurs blijk wordt gegeven, is daar in de praktijk nog te weinig van te merken. Nog te weinig chefs en restauranthouders die op de beurs present geven, gebruiken ook echt de producten die er worden aangeboden. Daar is nog heel wat werk aan de winkel, want enkel als chefs voluit voor deze gezonde, lokale producten kiezen, zal ook de consument volgen.

http://mistura.pe/mistura-2013/