Op termijn verliest iedereen bij de prijzenslag

Op termijn verliest iedereen bij de prijzenslag

28/04/2015

“Aspergeboer krijgt meer dan wat consument betaalt”, kopt De Standaard vandaag. Op het eerste zicht goed nieuws. Voor de aspergeboer die zijn hart en ziel legt in dit arbeidsintensieve product, en voor mij als consument die straks lekker goedkoop asperges op Vlaamse wijze kan klaarmaken. Enkel de supermarkt is de pineut, want die moet verkopen met verlies. En dat klinkt anders dan anders, na de vele berichten over varkens-, melk-, groenten- of fruitboeren die maar weer eens onder de kostprijs moeten verkopen en meestal de grootste dupe zijn van de prijzenslag die gaande is tussen de supermarkten.

Je kan vandaag geen reclamefolder van een supermarkt openslaan zonder dat de pagina’s volle promoties je om de oren vliegen: - 20%, -50%, 1 + 1 gratis,… Allemaal heel aanlokkelijk, want zo goedkoop. De promo-acties conditioneren consumenten om nog meer te focussen op prijs en promo’s.

Prijzenslag in hogere versnelling

En dan is er nog de komst van Albert Heijn, dat ondertussen een dertigtal winkels heeft op Belgische bodem en communicatie voert rond lage prijzen. Volgens het studiebureau Nielsen heeft de komst van Albert Heijn al voor een prijserosie van 2 à 2,5 procent gezorgd. Op een raamposter bij Carrefour stond onlangs: ‘Vind je een zelfde artikel goedkoper bij Albert Heijn? Dan betalen we je 5 x het verschil terug’.

De strijd om de beste prijzen schakelt weer een versnelling hoger. Comeos, de federatie van de Belgische retail, waarschuwde voor een ongezonde druk op de marges. We kunnen ons afvragen of supermarkten zichzelf niet de dieperik in concurreren als de prijzenslag blijft voortgaan? Delhaize moest hierop al antwoorden met een herstructurering die banen kost.

Alleen verliezers

Op termijn verliest iedereen aan deze prijzenslag. Producenten zitten op hun tandvlees, supermarkten zien hun marges dalen, en ook de consument zal op deze manier aan kwaliteit moeten inleveren.

Als aspergeliefhebber ben ik best bereid iets meer dan 2,99 euro te betalen voor een bussel asperges. Het is immers ons Belgische witte goud. Een lekker, gezond en authentiek Vlaams product. Ik vraag me dan ook af waarom Lidl haar asperges bij grote leveranciers in Nederland gaat aankopen en niet bij Belgische boeren.

Als consument vraag ik mijn supermarkt om even te stil te staan bij haar eigen aankoopbeleid, dat voornamelijk gefocust is op de laagste prijs. De aspergeboer is er vandaag niet mee gebaat dat zijn product vandaag in de supermarkt met verlies wordt verkocht. Lage prijzen drukken geen waardering uit, en boeren die hun asperges aan huis of via korte keteninitiatieven verkopen zien de prijskloof met de prijs in de supermarkt toenemen.

Gerust gemoed

Beste supermarkt, ik zou met een geruster gemoed bij u komen winkelen als u me kan garanderen dat iedere schakel in de voedingsketen zijn boterham kan verdienen bij de productie van onze voeding. Want anders spreken we niet van een economisch duurzame voedingsketen.

Investeren in duurzaamheid heeft vaak zijn prijs en zorgt misschien voor hogere prijzen in de winkelrekken. Maar eigenlijk zouden onduurzame producten onbetaalbaar moeten zijn. Maak van duurzame voeding en eerlijke prijzen het nieuwe normaal. Daar wint op termijn iedereen bij.

Saartje Boutsen is verantwoordelijk voor ‘Public & private policy development’ bij Vredeseilanden. Samen met collega Gert Engelen schreef ze het boek #SavetheFoodture. Download hier gratis het e-book!