Rikolto is SDG Voice 2019 met "Ik ben meer dan mijn kassaticket"

Rikolto is SDG Voice 2019 met "Ik ben meer dan mijn kassaticket"

01/02/2019

Voor het derde jaar op rij de Belgische overheid een aantal ambassadeurs om het grote publiek warm te maken voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDGs) van de Verenigde Naties. In 2019 werd Rikolto (Vredeseilanden) geselecteerd voor het initiatef Ik ben meer dan mijn kassaticket.

De 17 Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN Agenda 2030 vormen een wereldwijd actieplan om onder meer armoede uit de wereld te helpen, ongelijkheid te bestrijden en klimaatverandering aan te pakken. Om deze doelstellingen in België te promoten duidt de regering voor het derde jaar op rij, onder advies van de bevoegde administratie en een externe jury, een aantal ambassadeurs of ‘SDG Voices’ aan. Naast Rikolto, mogen ook VIA Don Bosco, Ubuntu Festival, Janssen Pharmaceutica (J&J), Hidrodoe en Fairfin zich ‘SDG Voice 2019’ noemen.

Duurzame consumptie

De jury selecteerde ons initiatief Ik ben meer dan mijn kassaticket omdat het concreet werk maakt van SDG 12: verantwoorde consumptie en productie. Ik ben meer dan mijn kassaticket is een platform dat consumenten in samenbrengt in een dialoog met supermarkten rond de vraag om van duurzaam de makkelijkste keuze te maken.

“Er is een grote groep mensen die zich (als burger) zeer bewust zijn van de sociale en ecologische impact van de keuzes die we met z’n allen thuis, op restaurant of in de winkel maken,” zegt Hannelore Tyskens. “Maar toch slagen de meeste mensen er altijd in om er ook zelf naar te handelen. Hun kassaticket zegt dus niet alles. Met de campagne ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ geven we hen een stem.”

Dialoog

"We gaan het gesprek aan met de supermarkten over bezorgdheden die ons kassaticket niet prijsgeeft, en we vragen hun hulp. Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden om van de duurzaamste keuze, ook de makkelijkste keuze te maken.”

“Het jaar rond zullen we zowel online als offline, op verschillende locaties in Vlaanderen, mogelijkheden creëren voor consumenten om in gesprek te gaan met iemand van hun lokale supermarkt, een boer, een medewerker van de overheid,... rond duurzame voeding en de concrete drempels die we hier allemaal in tegenkomen eens we onze inkopen doen.

Om zoveel mogelijk consumenten een stem te geven, gaan we hiervoor in samenwerking met een aantal grote ledenorganisaties: Test Aankoop, Gezinsbond, KVLV, Femma, Landelijke Gilden en Fairtrade Belgie.

Volg mee

Volg mee

Laat op www.meerdanmijnkassaticket.be weten dat je ook meer bent dat je kassaticket. Je komt als eerste meer te weten over nieuwe initiatieven waar ook jij aan kan bijdragen.

Ga naar de site