Turnhout is (eigen)wijs in de supermarkt

Turnhout is (eigen)wijs in de supermarkt

10/05/2022

Op woensdag 27 april was het eindelijk zo ver: de eerste workshop van (eigen)wijs in de supermarkt! Rikolto organiseerde de workshop samen met Gezinsbond, Ferm, FairTradeGemeenten en Universiteit Gent, in het kader van Ik ben meer dan mijn kassaticket. In dit artikel alvast een tipje van de sluier.

Zo’n twintig deelnemers verzamelden zich in de Warande in Turnhout om te leren over nudging in de supermarkt. Dat is de trukendoos die supermarkten gebruiken om bepaalde keuzes van de consument te stimuleren, of juist niet. Sprekers van dienst waren Hannelore en Myrthe van Rikolto.

Natuurlijk is deze workshop geen academische crusus. Het is wel de bedoeling om mensen bewust te maken van hun keuzes, en hoe supermarkten die kunnen sturen. Het gaat niet zozeer over wat jij beter moet doen, maar hoe een algemene aanpak via de supermarkt het ons allemaal makkelijker kan maken om betere keuzes te maken. Zo kan een plastic zak die je meerdere keren gebruikt, duurzamer zijn dan een papieren zak die je al weggooit na één keer. Maar dat kan je als consument niet allemaal weten...

De workshop bestaat uit vier onderwerpen. Elk onderwerp bevat een informatief, en een interactief deel. En vooral dat interactieve deel vormde geen enkel probleem voor enthousiaste gaststad Turnhout. De deelnemers durfden hun mening geven en in gesprek gaan met de gastsprekers en met elkaar, wat de workshop alleen maar interessanter maakte.

“We willen keuze hebben, om dan toch allemaal producten uit het middelste rek te kiezen”, zegt Myrthe. In dat middelste rek legt de supermarkt de producten die het wil dat de consument koopt. Het is een van de manieren waarop de supermarkt ons een duwtje in de duurzame richting geeft. Zonder het te merken.

“Maar hoe eet ik dan appels als het winter is?” Deze vraag werd gesteld, inhakend op een andere deelnemer, die deelde dat hij alleen seizoensgroenten koopt. “Niet”, was het eensgezinde antwoord uit het publiek. Toch werken zulke vuistregels ook verwarrend. “Op den duur kan ik er niet meer aan uit, hoor. Er zijn té veel keuzes.” Dat was de conclusie bij het eerste deel van de workshop. En meteen ook nét wat de workshop hoopt te bereiken: de consument leren hoe die wegwijs wordt tussen alle koopkeuzes.

Wil je ook testen of je een eigenwijze consument bent?

Goed nieuws! Er zijn nog plaatsen vrij in de workshops van Kortrijk, Sint-Niklaas, Leuven en Sint-Truiden.

Verslag: Shannon De Man, stagiaire bij Rikolto