Ik ben meer dan mijn kassaticket

Ik ben meer dan mijn kassaticket

Een beweging van burgers die van duurzame voeding de gewoonste zaak van de wereld wil maken in de supermarkt.

Ik ben meer dan mijn kassaticket is een beweging van burgers die van duurzame voeding de gewoonste zaak van de wereld wil maken in de supermarkt... Ook al kan je dag signaal niet altijd aflezen van ons kassaticket.

Attitude-gedragskloof

Uit onderzoek blijkt dat een grote meerderheid van de mensen overtuigd is van het belang om zorg te dragen voor het milieu, klimaatverandering aan te pakken, gezonder te eten en om eerlijke prijzen te betalen. Maar in de praktijk blijkt dat mensen er veel minder in slagen om die overtuigingen ook waar te maken bij hun aankopen in de supermarkt. Te moeilijk, te weinig tijd, te duur,...

Die attitude-gedragskloof willen we overstijgen samen met de 6 partners achter Ik ben meer dan mijn kassaticket.

Uitdagingen

  • Veel supermarkten hebben initiatieven rond duurzaamheid lopen en zijn op zoek om deze ervaringen te laten doorgroeien van nicheproducten naar het ganse assortiment.
  • De sterke concurrentie tussen supermarkten legt grote druk op alle schakels in de keten - zeker op de boeren - en laat weinig ruimte om te innoveren op duurzaamheid..
  • Duurzaamheid wordt vooral ecologisch ingevuld. Het economische en sociale aspect, met name leefbare prijzen voor boeren en waardige werkomstandigheden verdienen extra aandacht.
  • Consumenten gaan veelal op zoek naar de laagste prijs en niet naar de meest duurzame producten, terwijl een meerderheid wel belang hecht aan duurzaamheid. Hoe kunnen we consequent aankoopgedrag makkelijk maken?
  • Veel maatschappelijke organisaties werken rond voeding, maar zoeken naar manieren om duurzame voeding concreet te maken in de werking met hun leden.

Strategieën

  • We geven een stem aan burgers die willen duurzaam consumeren, maar in de praktijk op allerhande obstakels botsen. Ik ben meer dan mijn kassaticket biedt handvaten om mee te werken aan oplossingen: via een columnreeks met vragen aan de supermarkten, een seizoensgroentechallenge, te stemmen voor een award, door mee te praten in een Atelier.
  • Ik ben meer dan mijn kassaticket biedt instrumenten voor de partnerorganisaties om hun leden te betrekken bij het thema “duurzame voeding” en erover te communiceren. Door samen te werken, elk vanuit de eigen insteek, bereiken we een impact die de eigen organisatie overstijgt.
  • Aan supermarkten en hun duurzaamheidsexperts bieden we platform om mee in dialoog met hun klanten over de ambities, uitdagingen en obstakels die ze ervaren om van duurzame voeding de normaalste zaak van de wereld wil maken. Geloofwaardige initiatieven, met impact op lange termijn plaatsen we in de schijnwerpers.

Partnerschap

Ik ben meer dan mijn kassaticket is een initiatief van Rikolto (Vredeseilanden) in samenwerking met Fairtrade Belgium, Ferm (vroeger KVLV), Femma, Gezinsbond en Test Aankoop.

Het zijn organisaties die elk vanuit een verschillende insteek met voeding bezig zijn. Samen vertegenwoordigen ze meer dan een miljoen consumenten.

Ben jij ook meer dan je kassaticket?

Ben jij ook meer dan je kassaticket?

Laat op meerdanmijnkassaticket.be weten dat ook jij meer bent dan je kassaticket en volg de activiteiten op de voet.

Naar de site

Fairtrade Belgium

Fairtrade Belgium

Als lid van Fairtrade International speelt Fairtrade Belgium een brugfunctie tussen de internationale doelstelling en de Belgische markt: Afzetmarkt creëren voor Fairtrade producten in België.

Gezinsbond

Gezinsbond

De Gezinsbond is een onafhankelijke gezinsvereniging die de belangen van gezinnen verdedigt in Vlaanderen en Brussel.

Femma

Femma

Femma is een vrouwenvereniging met 50 000 leden in meer dan 700 groepen in Vlaanderen en Brussel. Jaarlijks organiseert Femma met haar vrijwilligers meer dan 30.000 creatieve, culinaire en sportieve activiteiten. Femma strijdt voor gelijkheid, tijd en geluk voor vrouwen en mannen.

Ferm

Ferm

Ferm (het vroegere KVLV) een netwerk gedragen door vrouwen, waarmee mensen zich betrokken en verbonden voelen, op elk moment in het leven. Met een daadkrachtige visie op maatschappelijke thema’s. Met een breed aanbod van diensten. Met ontspannende en educatieve activiteiten. We zijn steeds dichtbij: op het platteland, in je buurt - waar je ook bent.

Test Aankoop

Test Aankoop

Test Aankoop is dé consumentenorganisatie in België die al sinds 1957 de Belgische consument informeert, vertegenwoordigt en verdedigt.