
Zoek medestanders in je buurt, zoals scholen, jeugdverenigingen of lokale boeren.
Neem contact met het lokale bestuur van je stad of gemeente voor ondersteuning of samenwerking. Ook op de regio-coordinatoren van Rikolto kan je rekenen.

Zoek één of meerdere boeren en/of lokale handelaars om mee samen te werken. Bepaal samen met hen de inhoud en spreek een eerlijke prijs af.
Streef naar een zak die lokaal, seizoensgebonden, gezond en duurzaam geproduceerd is. Ook plantaardig of werken met voedseloverschotten is een meerwaarde.
Maak het makkelijk en aantrekkelijk voor de consument: een zak voor een heerlijke brunch of alles voor een winters stoofpotje klinkt aantrekkelijk. Een recept werkt ook altijd!
Daarnaast kan je ook altijd op zoek gaan naar sponsors bij lokale bedrijven of lokale besturen.
Voor je je eigen actie kan starten, heb je een persoonlijk account nodig op Koalect. Zo kan je later gemakkelijk je actie beheren, producten verkopen, updates plaatsen en het ingezamelde bedrag opvolgen. Het aanmaken van een account doe je door je te registreren met je e-mailadres of via sociale media.
Na je registratie kan je meteen aan de slag met het opzetten van je actiepagina. Je kiest een titel, schrijft een korte motivatie en voegt eventueel foto’s of video’s toe om jouw verhaal kracht bij te zetten. Daarna voeg je producten toe, bepaal je de prijs en publiceer je jouw actie.
Via deze actiepagina kunnen anderen makkelijk een aankoop doen. Het totaal ingezamelde bedrag van jouw actie wordt rechtstreeks naar Rikolto overgedragen.
De kosten voor de ingrediënten mogen doorgerekend worden aan Rikolto. Streef naar een verkoopprijs waarvan de helft als opbrengst naar Rikolto gaat.
Van zodra je actie live staat, kan je deze delen met jouw netwerk van vrienden, familie of collega’s, .. Zij kunnen jouw pagina bezoeken, een bestelling plaatsen en je actie mee in de kijker zetten op sociale media.
Hieronder kan je jouw actiepagina zelf aanmaken via het Koalect-platform.
Werk je liever zonder een actiepagina, maar met een eigen systeem? Geen probleem! Laat ons weten dat jij een actie organiseert en stort de opbrengst op het rekeningnummer BE64 0000 0000 5252 (met een referentie).

Johan Moreels, zaakvoerder van de verpakkingsvrije biowinkel Zonder Meer in Kortrijk, nam in januari voor het eerst deel aan de actie “Zakken vol goed eten” tijdens de Week Voor Goed Eten. Hij vulde de Rikolto-tas met verse groenten en fruit uit zijn winkel en verkocht ze voor 25 euro.
De actie werd gepromoot via mail, WhatsApp en sociale media, met bestellingen via de Rikolto-pagina. Het resultaat: 64 verkochte zakken, tevreden klanten, extra verkoop, nieuwe klanten én een mooie bijdrage aan de wereldwijde projecten van Rikolto.
De Buurderij van Ninove lanceerde samen met lokale boeren een zak vol vergeten groenten. Maar liefst 70 mensen haalden hun zak af in het Herlinckhof of de wereldwinkel.
Jamien Stoelzaat, verantwoordelijke van de Buurderij: “De oproep om ambassadeur te worden van de Week Voor Goed Eten sprak me meteen aan. De missie van Rikolto ligt me nauw aan het hart, en deze actie past perfect bij onze werking. Met de opbrengst steun ik Rikolto’s inzet voor een eerlijk en duurzaam voedselsysteem.”
De stad Ninove, als Faire Gemeente, ondersteunde het initiatief op vlak van communicatie. De actie kreeg bovendien aandacht in de lokale media, met onder meer een interview van Jamien op de lokale radio.


Stad Hasselt en de duurzame markt Merwt sloegen de handen in elkaar voor (h)eerlijke ontbijtzakken. De stad kocht Rikolto-zakken aan, Merwt vulde ze met lokale lekkernijen zoals brood, koffiekoeken, yoghurt, kaas en chocolade. Daarnaast werden ook zakken voorzien voor financieel kwetsbare inwoners.
Iris Van Den Bossche en Hanne Wauters (stad Hasselt): “Na een gesprek met Rikolto tijdens de trefdag van Faire Gemeente ontstond het idee voor de gevulde zakkenactie. Dankzij de samenwerking tussen internationale solidariteit, duurzaamheid en voedselstrategie konden we dit snel realiseren. Om het thema ‘Goed Eten’ extra in de kijker te zetten, organiseerden we ook een leuke quiz voor stadsmedewerkers.”
De stadsregio Turnhout lanceerde voor de zomer een oproep naar lokale boeren om ambassadeur te worden van de Week Voor Goed Eten. Groentengeweld uit Ravels toonde interesse, maar had in januari een beperkt aanbod. Dankzij Ely van Biodynamika, een bio-supermarkt die samenwerkt met regionale telers, sloten ook De Wieltjeshoeve en de Stadsboerderij Turnhout aan. Samen stelden ze een zak vol wintergroenten samen.
Ely van Biodynamika: “Tijdens het Food Film Fest organiseerden we met de stadsregio en Oud-Turnhout een Rikolto Café, waar Filip van Rikolto in gesprek ging met lokale voedselhelden. Zo was onze actie meteen gelanceerd.”
Willem en Dirk van Groentengeweld: “We krijgen een eerlijke prijs voor onze groenten, bereiken nieuwe klanten én dragen met de opbrengst bij aan Rikolto’s werk voor leefbare inkomens voor boeren wereldwijd.”


In Grimbergen werkten de Rikolto-vrijwilligers samen met Den Diepen Boomgaard, een sociaal landbouwbedrijf dat groenten en fruit produceert. Om de actie te versterken, deden ook de scholen De Cirkel, Mozaïek en Prinsenhof mee.
Meester Rik (De Mozaïek): “Myrthe van Rikolto bracht in onze klas een sterk verhaal over de impact van voeding. Daarna deden we de leerrijke Goed Eten-quiz en hielpen de leerlingen mee met het vullen van de zakken.”
Het resultaat: meer dan 100 verkochte zakken, een verdubbeling tegenover vorig jaar, én een reportage op RingTV — een echte voltreffer.
Je staat er zeker niet alleen voor. Onze coördinators staan klaar met raad en daad om van jouw actie een succes te maken.
Aarzel zeker niet om hen te contacteren met al jouw vragen over actiepagina's en fondsenwerving.

