Nudgingstechnieken

Het is niet altijd even gemakkelijk om leerlingen aan te moedigen om gezondere voedselkeuzes te maken. Met de juiste nudgingstechnieken kan je hier eenvoudig verandering in brengen. Maar wat is het precies?

A woman voicing her opinion in a cooperative meeting

Nudging is een verzameling van motivatietechnieken (‘nudges’) waarbij mensen onbewust worden gestimuleerd om zich op een gewenste manier te gedragen. Hoewel we er vaak vanuit gaan dat we helemaal zelf ons gedrag bepalen, worden onze keuzes eigenlijk sterk beïnvloed door onze omgeving.

Nudging is dus een slimme communicatiestrategie om gezonde en duurzame gedragsverandering aan te moedigen. Ook op school kunnen we deze techniek toepassen om leerlingen te sturen naar gezonde en duurzame keuzes. Denk aan hen aansporen om meer (kraantjes)water te drinken, afval goed te recycleren, meer fruit en groenten te eten, ... Het lijkt misschien iets kleins, maar het zorgt zo wel voor de ontwikkeling van levenslange gezonde (eet)gewoonten.

Let wel: met nudging wordt onze keuzevrijheid niet beperkt, maar wordt eerder ons intuïtieve gedrag beïnvloed. Nudging zal dus voornamelijk werken als er al enige vorm van motivatie aanwezig was.
Download de pdf

Aan de slag

1. Organiseer een werkgroep

Begin niet alleen, maar zoek een team van gemotiveerde mensen die je kunnen helpen. Een gezamenlijke inspanning is effectiever en biedt meer perspectieven. Betrek leerkrachten, leerlingen, (keuken)personeel, ouders, ... Denk samen na over volgende vragen:

  • Kiezen de leerlingen steevast voor zoete tussendoortjes? Zijn dit voornamelijk voorverpakte koeken? Denk bijvoorbeeld ook na over portiegrootte.
  • Wordt er op school heel wat afval verkeerd gesorteerd?
  • Drinken de leerlingen te weinig water? Bewegen ze te weinig?
  • Kunnen gezonde voedselkeuzes van leerlingen nog ergens extra worden aangemoedigd? Tip: plaats bordjes met info waar het eten vandaan komt en hoe het geproduceerd werd. Dat maakt leerlingen nieuwsgierig.
  • Denk je aan manieren om positieve gedragsverandering te beïnvloeden?

2. Stel een actieplan op

Vooraleer je echt aan de slag kan gaan, moet je goed op papier hebben hoe het allemaal in z’n werk zal gaan. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie doet heel concreet wat en tegen wanneer?
  • Welke positieve effecten wil je zien op welke termijn?
  • Welk materiaal heb je daarvoor allemaal nodig? Tip: in sommige gemeenten bestaan er lokale subsidies om materiaal aan te kopen of kan je materiaal huren. Vraag dit zeker na.

3. Communiceer

Werk gepaste communicatie uit voor leerlingen en ouders en leg uit waarom je het als school belangrijk vindt om in te zetten op gezonde en duurzame (voedings)keuzes. Denk aan sociale media, nieuwsbrieven, leuke posters, ... Vertel er ook zeker bij dat je zoveel mogelijk actoren betrekt. Dat zorgt voor een breed gedragen initiatief.

  • Tip: communiceer niet meteen aan de start van het project om te vermijden dat je keuzes rechtstreeks beïnvloedt. Eenmaal het project al even loopt, kan je over de resultaten beginnen communiceren.

4. Evalueer

Evalueer de resultaten en laat voldoende ruimte voor vragen en feedback. Enkele vragen om over na te denken:

  • Hebben de gebruikte nudgingstechnieken hun gewenste effect?
  • Zie je een gedragsverandering bij de leerlingen?
  • Welke aanpassingen kan je doorvoeren om het gedrag nog wat bij te sturen?

Laat je inspireren

Elke verandering begint met iets kleins. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden uit onze inspiratiebundel om van gezonde en duurzame (voedings)keuzes ook op jouw school het nieuwe normaal te maken.

  • In Zweden mogen de leerlingen in de refter op voorhand al eens proeven van de verschillende ingrediënten uit het buffet.
  • Maak het voor leerlingen gemakkelijk om voor fruit en groenten te kiezen. In een school in Schaarbeek merkten ze dat het fruitverbruik heel erg de hoogte in ging toen ze het fruit gesneden aanboden.
  • In een school in de Dordogne besloten ze om het brood voortaan niet meer eerst te serveren in de serveerlijn maar helemaal op het einde. Resultaat? Kinderen namen pas een stukje brood nadat ze hun bord hadden vol geschept en zo werd er minder brood verspild.
  • Serveert jouw school warme maaltijden? Maak van salade het standaard bijgerecht bij de lunch. Leerlingen zullen zich zo sneller geneigd voelen om voor de gezonde optie te kiezen.

Benieuwd naar meer?

Elke maand vertellen we je hoe we van goed eten de normaalste zaak ter wereld maken. Voor iedereen, nu en in de toekomst.