Benieuwd naar meer?
Elke maand vertellen we je hoe we van goed eten de normaalste zaak ter wereld maken. Voor iedereen, nu en in de toekomst.
De voedselomgeving op en rondom scholen speelt een cruciale rol in het eetgedrag van leerlingen. Maar wat is die voedselomgeving dan?
De term ‘voedselomgeving’ omvat alle eet- en drinkmogelijkheden binnen en rondom de school. Denk aan de refter, automaten, buurtwinkeltjes, snackbars, ...
De beschikbaarheid, toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van voedsel worden bepaald door fysieke, economische en sociaal-culturele factoren. Helaas hebben onze huidige voedselomgevingen vaak een negatieve impact op onze gezondheid, zéker op die van kinderen en jongeren. Veel scholen en hun omgeving worden immers gedomineerd door ongezonde eet- en drinkopties, zoals fastfoodrestaurants, snoepautomaten en winkels die voornamelijk bewerkte en suikerrijke producten verkopen. Die ongezonde opties zijn vaak goedkoper en toegankelijker dan gezonde alternatieven. Niet te verwonderen dus dat ze ook meer worden geconsumeerd.
Dat draagt echter bij aan een stijging van overgewicht en obesitas onder jongeren, verhoogt het risico op chronische ziekten (diabetes type 2, hart- en vaatziekten) en kan zelfs negatieve effecten hebben op de mentale gezondheid en schoolprestaties. Daarom is het belangrijk om de voedselomgeving te verbeteren en gezondere keuzes te stimuleren. We zetten de belangrijkste voordelen van een gezonde voedselomgeving even op een rijtje:
Het aanpakken van de voedselomgeving is natuurlijk niet gemakkelijk. Er zijn héél wat mensen en belangen bij betrokken. Maar met kleine stappen kan je leerlingen wel al bewust maken van de impact van de voedselomgeving.
Download de pdfBegin niet alleen, maar zoek een team van gemotiveerde mensen die zich mee willen inzetten voor een gezondere voedselomgeving op school. Betrek leerkrachten, schoolpersoneel, enthousiaste leerlingen, ouders, ... Dit kan trouwens ook een agendapunt zijn binnen een andere werkgroep, zoals een gezondheidsteam.
Je kan beginnen met de problemen van de huidige voedselomgeving in kaart te brengen. Dat kan met observaties, enquêtes onder de leerlingen en gesprekken met lokale verkopers. Deze vragen kunnen je alvast op weg helpen:
Belangrijk: betrek de doelgroep, dit creëert meer draagvlak. Laat de leerlingen, eventueel begeleid door een voedingsdeskundige, onderzoeken welke gezonde opties er allemaal zijn en wat ze hiervan graag op hun school zouden zien. Een enquête kan hierbij helpen om de voorkeuren van leerlingen in kaart te brengen.
Eenmaal je alle gegevens hebt, kan je een actieplan uitwerken. Maak een lijstje van korte en lange termijndoelen. Een eenvoudig iets kan bijvoorbeeld al het snijden van fruit zijn; het is immers aangetoond dat kinderen meer fruit eten wanneer het al in stukjes is gesneden. Een doel op langere termijn kan dan weer een volledig gezond, duurzaam aanbod zijn op schoolactiviteiten. Enkele punten ter inspiratie:
Goede communicatie is de sleutel tot succes. Het inspireert, informeert en motiveert. Communiceer duidelijk met leerlingen en ouders over de veranderingen en de redenen hiervoor. Vermijd het gevoel dat er iets wordt weggenomen, maar focus op wat er wordt gewonnen. Gebruik verschillende kanalen zoals nieuwsbrieven, posters, sociale media en ouderavonden om je boodschap over te brengen.
Evalueer regelmatig de impact van de genomen maatregelen en vraag feedback van de leerlingen en het personeel. Gebruik deze feedback om het actieplan waar nodig bij te stellen en te verbeteren.
Elke verandering begint met iets kleins. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden om ook op en rond jouw school werk te maken van een gezonde voedselomgeving.
Elke maand vertellen we je hoe we van goed eten de normaalste zaak ter wereld maken. Voor iedereen, nu en in de toekomst.