Cacao & koffie

'Supereerlijke’ chocolade van Lidl België en Rikolto krijgt Europese navolging

July 7, 2020
No items found.

De 'superfairtradechocolade' Way to Go! die Lidl België, Rikolto, Fairtrade Belgium en Kuapa Kokoo vorig jaar lanceerden, ligt dit jaar ook in 2.000 winkels in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. De ambitie is om de chocolade over heel Europa te verkopen. “Dat Way To Go! op zulke grote schaal verkocht kan worden, is een immense stap vooruit op de weg naar een leefbaar inkomen voor duizend boeren in Ghana”, zegt Abdulahi Aliyu van Rikolto.

Lidl België verkocht uiteraard al lange tijd "klassieke" fairtradechocolade, maar met deze samenwerking wordt een nieuwe stap gezet naar transparantie en sociaal-economische impact. Via de verkoop van de Way to Go!-tabletten betaalt de supermarkt de cacaoboeren bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie een extra premie die rechtstreeks wordt geïnvesteerd in projecten op het terrein. Zo wordt het concept van "Living Income" in de praktijk gebracht.

60 ton eerlijke chocolade

De Belgische consument kan de herkenbare Way To Go!-chocoladetabletten smaken. Op enkele maanden tijd is al 60 ton van de eerlijke chocolade verkocht in België. Daarvoor was zo’n 42,4 ton cacaobonen nodig, ofwel zo'n 649 zakken bonen rechtstreeks van bij de cacaoboer. Maar Lidl België gaat nog een stap verder.

Om op grotere schaal iets te kunnen betekenen, wil het de afzetmarkt vergroten en andere landen overtuigen Way To Go! te verkopen. Lidl Nederland was al van bij het begin overtuigd, waardoor het bereik van het project meteen werd uitgebreid. Ook Duitsland en het Verenigd Koninkrijk legden recent de Way to Go!-tabletten in hun winkelrekken.

Dit heeft een positieve impact op de cacaoboeren. Bij de start ondersteunde Lidl met Way To Go! rechtstreeks 440 boeren uit Ghana. Door het succes van het project en het enthousiasme van de cacaoboeren bereikt de supermarktketen nu in totaal duizend boeren. Dat aantal zal de komende maanden alleen maar toenemen, gezien de ambitie is om verder uit te breiden naar alle andere Lidl-vestigingen in Europa.

"Dat de chocolade nu op zulke grote schaal verkocht kan worden, is een immense stap vooruit op de weg naar een duurzame cacaoketen. Samen met Lidl, Kuapa Kokoo en Fairtrade ondersteunen we de boeren om naast cacao ook andere economische activiteiten op te starten, zoals de productie van rijst, honing en zeep als aanvulling op hun cacaoteelt."

ABDULAHI ALIYU

Rikolto

“Dat de chocolade nu op zulke grote schaal verkocht kan worden, is een forse stap vooruit op de weg naar een duurzame cacaoketen", zegt Abdulahi Aliyu, Rikolto. "Samen met Lidl, Kuapa Kokoo en Fairtrade ondersteunen we de boeren om naast cacao ook andere economische activiteiten op te starten, zoals de productie van rijst, honing en zeep als aanvulling op hun cacao teelt."

Anderzijds worden de boeren begeleid in het professionaliseren van hun oogsttechnieken. "Zo kunnen de boeren een aanzienlijk hoger rendement halen uit hun productie. Beide projecten zijn mogelijk dankzij de extra premie en moeten ertoe leiden dat de inkomens van de cacaoboeren op korte tijd aanzienlijk zullen toenemen en hen zo uit de armoede kan helpen.”

Transport from fermentation to drying area. credits: Philippe Weiler
No items found.
Transport from fermentation to drying area. credits: Philippe Weiler
Transporting the fermented beans from the field to the village for drying. credits: KKFU/Fairtrade
Kwaku Nti, neighbour of Ama Anto, drying fermented cocoa beans. credits: KKFU/Fairtrade
No items found.

"We zijn fier dat we dit Belgische idee nu ook Europees kunnen uitrollen en de impact op de cacaoboeren nog kunnen vergroten. ‘Way to Go!’ is een concrete verwezenlijking van ons engagement op lange termijn om alle chocolade aan deze normen te laten voldoen."

PHILIPPE WEILER

Hoofd duurzaamheid | Lidl

Het idee om de Way to Go!-chocolade te verkopen en zo honderden cacaoboeren te steunen, is bedacht door de experten van de afdelingen inkoop en duurzaamheid bij Lidl België. Dit initiatief kadert in de strategie van Lidl om het assortiment elk jaar tien procent duurzamer te maken.

Beyond Chocolate

“We zijn fier dat we dit Belgische idee nu ook Europees kunnen uitrollen en de impact op de cacaoboeren nog kunnen vergroten", zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl. "Dit project past ook volledig in onze duurzaamheidsstrategie en draagt ook rechtstreeks bij aan het charter ‘Beyond Chocolate’ dat Lidl mee ondertekende."

Daarin verbindt de Belgische chocoladesector zich ertoe om tegen 2025 honderd procent duurzame chocolade te produceren en tegen 2030 een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren te voorzien. "Way to Go! is het antwoord van Lidl België op Beyond Chocolate. Het is een concrete verwezenlijking van ons engagement, op termijn zal alle chocolade immers aan die normen moeten voldoen.”

Bram (Rikolto), Philippe (Lidl) and Bettina (Fairtrade) with Nobwam community members. credits: KKFU/Fairtrade

In 2019 kroonde Lidl zich al tot grootste Fairtrade-retailer van België. In 2019 genereerde de retailer 779.000 euro aan Fairtrade premie in België alleen – een bedrag dat bovenop de gegarandeerde minimum aankoopprijs van het product aan producentenorganisaties wordt gestort – waarvan 47% naar bananentelers ging en 45% naar cacaoboeren.

Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium, is dan ook opgetogen over de nieuwe sprong die Lidl nu maakt dankzij de inzet van het Belgische duurzaamheidsteam. “Zulke verregaande initiatieven als ‘Way to Go’ kunnen we alleen maar toejuichen. Lidl toont aan dat het perfect mogelijk is om een succesvol product op de markt te brengen met bijzonder hoge ambities op vlak van duurzaamheid. Dat maakt een groot verschil en helpt producenten om te investeren in hun eigen ontwikkelingsplannen: duurzame landbouwpraktijken, toegang tot onderwijs en gezondheidszorg, etc.”

De “Way to Go!”-chocolade is te koop aan 1,99 euro en is beschikbaar in vier verschillende smaken (die binnenkort nog worden uitgebreid): melk, puur, caramel-zeezout en pecannoot-kokos.

Volg onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een een gratis recept voor goed eten.

Schrijf je in

Onze laatste artikels

Meer nieuws